Otázku, čo sa s naším telom a mysľou deje počas smrti a bezprostredne po nej, si kladie veľa ľudí. Niektorí majú zo smrti strach, iní sú skôr zvedaví a podobné otázky ich priťahujú.
Vyrovnať sa so strachom alebo uspokojiť túžbu spoznať niečo tajomné teraz záujemcom môže pomôcť virtuálna realita, ktorá podľa webu DailyMail pocit umierania nasimuluje.
Za netradičným zážitkom stojí austrálsky umelec Shaun Gladwell, ktorý svoj projekt Passing Electrical Storms predstavil na akcii Melbourne Now. Popisuje ho ako pohlcujúci zážitok, ktorý záujemca prevedie procesom umierania od zástavy srdca až po mozgovú smrť. Gladwell dúfa, že tým pomôže ľuďom vyrovnať sa s pocitom strachu a nevyhnutným osudom.
Záujemcovia o simuláciu si ľahnú na repliku nemocničného lôžka, nasadia si headset pre virtuálnu realitu, v ktorej potom zažijú zástavu srdca, pokus o vzkriesenie, smrť aj pocit odpútania od vlastného tela. Pretože nikto nedokáže s istotou povedať, čo umierajúci človek skutočne prežíva, vychádza simulácia zo zážitkov ľudí, ktorí prežili svoju klinickú smrť.
http://100plus.sk/2023/03/28/rodny-jazyk-moze-ovplyvnit-usporiadanie-mozgu-zistili-vedci/
Svoje zážitky zo simulácie popísal na sociálnych sieťach aj jeden návštevník akcie, ktorý vystupuje pod prezývkou „croom12“. Popísal, že po zaľahnutí na lôžko a nasadení headsetu sa ocitol na operačnom sále, kde sa lekári snažili o jeho oživenie. Išlo vraj o zážitok, ktorý je upokojujúci a znepokojujúci zároveň. Ľudia, ktorí počas simulácie začnú pociťovať úzkosť alebo strach, ju vraj môžu kedykoľvek ukončiť.
Hry a simulácie, ktoré sa pohrávajú s virtuálnou realitou a smrťou, sa v poslednej dobe začínajú objavovať stále častejšie. Asi najďalej to dotiahla spoločnosť NerveGear, ktorá vyvinula prototyp headsetu pre virtuálnu realitu, ktorý hráčov, čo zomrie v hre, zabije aj v reálnom živote.
S nápadom prišiel zakladateľ spoločnosti Palmer Luckey, ktorý ale priznal, že sa jedná iba o prototyp, ktorý nie je úplne dokončený. Samozrejme vraj neočakáva ani jeho schválenie a uvedenie na trh. K nápadu ho priviedol anime seriál „Sword Art Online“, ktorý pojednáva o videohre, v ktorej môžu hráči ovládať svoje postavy pomocou myšlienok. Hráči, ktorí sa do hry prihlásili, ale zistia, že sa už nemôžu odhlásiť. Z hry sa potom dá uniknúť iba víťazstvom alebo smrťou.
„Myšlienka prepojenia vášho reálneho života s virtuálnym avatarom ma vždy fascinovala. Okamžite zvyšujete stávky na maximálnu úroveň a nútite hráča zásadne prehodnotiť spôsob interakcie s virtuálnym svetom a hráčmi v ňom. Vďaka prepracovanej grafike síce môže hra vyzerať reálnejšie, ale iba hrozba vážnych následkov môže spôsobiť, že sa budete cítiť reálne vy aj každý ďalší človek v hre,“ popísal Luckey svoje myšlienky.
Aj keď sú tieto simulácie stále len fikciou s niekoľkými rozpracovanými prototypmi, bude zaujímavé sledovať, kam sa bude fenomén hyperrealistických hier naďalej vyvíjať. Je síce takmer isté, že sériová výroba takýchto zariadení nemôže byť nikde na svete povolená, nikto ale nezabráni nadšencom, ako je práve Luckey, postaviť si také smrtiace zariadenia pre svoju vlastnú potrebu.
Zdroj: DailyMail, NGV
+ There are no comments
Add yours